Μια από τις φυσιολογικές ανάγκες του ανθρώπου (κατά Maslow) είναι η ανάγκη της πρόσληψης τροφής που είναι απαραίτητη τόσο για την επιβίωσή του όσο και για την εκπλήρωση ενός αισθήματος ικανοποίησης- ευχαρίστησης.
Τα παιδιά αναπτύσσουν διατροφικά μοτίβα ήδη από την πρώιμη βρεφική ηλικία, τα οποία θέτουν τις βάσεις για τις διατροφικές τους επιλογές καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Μερικοί από τους παράγοντες που διαμορφώνουν τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών είναι:
Πηγές
www.hcfed.gr
www.raisingchildren.net.au
www.kidacademy.com
Πάσχου Φωτεινή
Ψυχολόγος, Msc ikid Πετρούπολης
www.ikid.gr
- Οι οικογενειακοί, όπως οι προτιμήσεις των γονέων στα διάφορα είδη φαγητού (αν οι γονείς δεν τρώνε φρούτα δεν μπορεί να υπάρχει απαίτηση να φάνε φρούτα τα παιδιά)
- Οι μορφές αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας μεταξύ γονέων και παιδιών (αν δεν φας όλο το φαγητό σου δεν θα πάμε στο πάρτι του φίλου σου)
- Η έκθεση των παιδιών σε μια μεγάλη ποικιλία τροφίμων
- Η αντιμετώπιση του κοινωνικού πλαισίου, που περιβάλλει το παιδί, για ένα πλήθος τροφών (κακές τροφές, βλάπτουν την υγεία, παχαίνουν)
- Το κόστος, η γεύση και η διαθεσιμότητα, στο οικογενειακό τραπέζι, διαφόρων τροφίμων
- Το αναπτυξιακό στάδιο, η ιδιοσυγκρασία του παιδιού, η συναισθηματική του κατάσταση
- Γενετικές προδιαθέσεις όπως οι προτιμήσεις του παιδιού για γλυκές ή αλμυρές γεύσεις .
Οι διατροφικές διαταραχές που εμφανίζονται κατά την παιδική ηλικία είναι διαφορετικές από αυτές που μπορεί να αντιμετωπίζουν οι έφηβοι και οι ενήλικες. Πιο συγκεκριμένα αυτές είναι:
- Οι μορφές αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας μεταξύ γονέων και παιδιών (αν δεν φας όλο το φαγητό σου δεν θα πάμε στο πάρτι του φίλου σου)
- Η έκθεση των παιδιών σε μια μεγάλη ποικιλία τροφίμων
- Η αντιμετώπιση του κοινωνικού πλαισίου, που περιβάλλει το παιδί, για ένα πλήθος τροφών (κακές τροφές, βλάπτουν την υγεία, παχαίνουν)
- Το κόστος, η γεύση και η διαθεσιμότητα, στο οικογενειακό τραπέζι, διαφόρων τροφίμων
- Το αναπτυξιακό στάδιο, η ιδιοσυγκρασία του παιδιού, η συναισθηματική του κατάσταση
- Γενετικές προδιαθέσεις όπως οι προτιμήσεις του παιδιού για γλυκές ή αλμυρές γεύσεις .
Οι διατροφικές διαταραχές που εμφανίζονται κατά την παιδική ηλικία είναι διαφορετικές από αυτές που μπορεί να αντιμετωπίζουν οι έφηβοι και οι ενήλικες. Πιο συγκεκριμένα αυτές είναι:
- Επιλεκτικότητα στην τροφή
- Παιδιά «χωρίς όρεξη»
- Φοβία για το φαγητό
- Άρνηση τροφής
- Ανάρμοστη υφή φαγητού για την ηλικία του παιδιού
- Αποφυγή φαγητού- συναισθηματική διαταραχή
- Διάχυτη άρνηση τροφής
- Νευρογενής ανορεξία
- Νευρογενής βουλιμία
- Παιδιά «χωρίς όρεξη»
- Φοβία για το φαγητό
- Άρνηση τροφής
- Ανάρμοστη υφή φαγητού για την ηλικία του παιδιού
- Αποφυγή φαγητού- συναισθηματική διαταραχή
- Διάχυτη άρνηση τροφής
- Νευρογενής ανορεξία
- Νευρογενής βουλιμία
Είναι προτιμότερο βέβαια να προλαμβάνουμε παρά να αφήσουμε ένα πρόβλημα να αναπτυχθεί και να γιγαντωθεί. Στην περίπτωση όμως, που οι γονείς θα κληθείτε να διαχειριστείτε τις διατροφικές συνήθειες του παιδιού σας, αυτό θα ήταν καλό να γίνει με έναν ήρεμο και υποστηρικτικό τρόπο που θα ενθαρρύνει το παιδί να δοκιμάσει αυτά που του προτείνονται.
Ας προτείνουμε κάποιες στρατηγικές που θα μπορούσαν να ακολουθήσουν οι γονείς, κατά τη διάρκεια των γευμάτων:
- Καθίστε μαζί με το παιδί σας κατά τη διάρκεια των γευμάτων. Αυτό θα σας επιτρέψει να ενισχύσετε τις επιθυμητές διατροφικές συνήθειες και συμπεριφορές.
- Φροντίστε να τρώτε και εσείς τα φαγητά που θέλετε να δοκιμάσει το παιδί σας. Οι γονείς είναι ισχυρά πρότυπα μίμησης για τα παιδιά τους.
- Επιτρέψτε στο παιδί να σερβίρει τον εαυτό του. Τα παιδιά γνωρίζουν πόσο θέλουν να φάνε, ξέρουν πότε έχουν χορτάσει ή πότε νοιώθουν τον κορεσμό. Αυτή η τακτική θα ενδυναμώσει και την αυτοπεποίθηση του παιδιού όσον αφορά την διατροφή του.
- Προσφέρετε ποικιλία τροφίμων στο τραπέζι ακόμη και αν, σε αρχικό επίπεδο, το παιδί ίσως αρνηθεί.
- Ενθαρρύνετε το παιδί σας να δοκιμάσει από όλα τα φαγητά που έχετε φτιάξει. Εάν τους δοθεί η ευκαιρία να επιλέξουν, τα παιδιά θα πειραματιστούν και ίσως αυξηθούν και οι προτιμήσεις τους σε νέες τροφές.
- Αποφύγετε να πιέζετε το παιδί να φάει βιαστικά. Οι γονείς θα διευκολύνουν το παιδί και όχι το αντίστροφο. Τα παιδιά έχουν ανάγκη να βιώνουν, ακόμη και την ώρα του φαγητού, με έναν πιο παιγνιώδη τρόπο.
- Προσπαθήστε να αποφύγετε να χρησιμοποιείτε το φαγητό ως μέσο ανταμοιβής ή τιμωρίας. Τα μηνύματα που περνάτε στο παιδί το μπερδεύουν και θα έχετε αρνητικά αποτελέσματα.
Ας προτείνουμε κάποιες στρατηγικές που θα μπορούσαν να ακολουθήσουν οι γονείς, κατά τη διάρκεια των γευμάτων:
- Καθίστε μαζί με το παιδί σας κατά τη διάρκεια των γευμάτων. Αυτό θα σας επιτρέψει να ενισχύσετε τις επιθυμητές διατροφικές συνήθειες και συμπεριφορές.
- Φροντίστε να τρώτε και εσείς τα φαγητά που θέλετε να δοκιμάσει το παιδί σας. Οι γονείς είναι ισχυρά πρότυπα μίμησης για τα παιδιά τους.
- Επιτρέψτε στο παιδί να σερβίρει τον εαυτό του. Τα παιδιά γνωρίζουν πόσο θέλουν να φάνε, ξέρουν πότε έχουν χορτάσει ή πότε νοιώθουν τον κορεσμό. Αυτή η τακτική θα ενδυναμώσει και την αυτοπεποίθηση του παιδιού όσον αφορά την διατροφή του.
- Προσφέρετε ποικιλία τροφίμων στο τραπέζι ακόμη και αν, σε αρχικό επίπεδο, το παιδί ίσως αρνηθεί.
- Ενθαρρύνετε το παιδί σας να δοκιμάσει από όλα τα φαγητά που έχετε φτιάξει. Εάν τους δοθεί η ευκαιρία να επιλέξουν, τα παιδιά θα πειραματιστούν και ίσως αυξηθούν και οι προτιμήσεις τους σε νέες τροφές.
- Αποφύγετε να πιέζετε το παιδί να φάει βιαστικά. Οι γονείς θα διευκολύνουν το παιδί και όχι το αντίστροφο. Τα παιδιά έχουν ανάγκη να βιώνουν, ακόμη και την ώρα του φαγητού, με έναν πιο παιγνιώδη τρόπο.
- Προσπαθήστε να αποφύγετε να χρησιμοποιείτε το φαγητό ως μέσο ανταμοιβής ή τιμωρίας. Τα μηνύματα που περνάτε στο παιδί το μπερδεύουν και θα έχετε αρνητικά αποτελέσματα.
- Κουβεντιάστε και συζητήστε με το παιδί σας κατά τη διάρκεια του φαγητού. Το κοινωνικό πλαίσιο που «ντύνει» την ώρα του φαγητού είναι ένα ισχυρό εργαλείο για να δημιουργήσει στο παιδί θετικές διατροφικές εμπειρίες και συνήθειες.
- Αποφύγετε να μιλάτε στο τηλέφωνο ή να έχετε ανοιχτή την τηλεόραση την ώρα του φαγητού. Τέτοιες στάσεις μειώνουν την αξία των γευμάτων και δεν επιτρέπουν στο παιδί να υιοθετήσει σωστές διατροφικές συμπεριφορές.
- Αποφύγετε να μιλάτε στο τηλέφωνο ή να έχετε ανοιχτή την τηλεόραση την ώρα του φαγητού. Τέτοιες στάσεις μειώνουν την αξία των γευμάτων και δεν επιτρέπουν στο παιδί να υιοθετήσει σωστές διατροφικές συμπεριφορές.
Πηγές
www.hcfed.gr
www.raisingchildren.net.au
www.kidacademy.com
Πάσχου Φωτεινή
Ψυχολόγος, Msc ikid Πετρούπολης
www.ikid.gr
Σχετικά άρθρα
Πώς είναι να έχεις δυσλεξία; | Στρατηγικές μελέτης | Σχολική Φοβία | Αυτοεκτίμηση και τρόποι ενίσχυσης | Όσα πρέπει να γνωρίζετε για την Δυσγραφία | Μικρές ιστορίες: Ο Γιωργάκης και το σχολείο
Categories:
ψυχολογία παιδιών
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου